Presentasjon av en idé?

Ønsker du/dere et møte for en presentasjon av en ny forretningsidé?

Ta kontakt for å avtale et møte. 

Erfaringsmessig er det stor variasjon i måten nye forretningskonsepter presenteres på; fra ferdige forretningsplaner til stikkord på en serviett.

Formen er ikke alltid avgjørende, selv om det naturligvis farger førsteinntrykket, men substansen i ideen må kunne identifiseres. Vår tilnærming er å stille spørsmål knyttet til følgende stikkord:

CHALLENGE / CHANGE / CREATE / CRAFT / CARE

Challenge:

  • Hvilken industri og bransjestruktur er det dere mener er moden for å utfordres?
  • Hvilke trender/utviklingstrekk mener dere bekrefter at denne forretningsideen har riktig timing?
  • Hvilke konkurrenter er det dere vil angripe, og hva er disses svake punkter?
  • Hva er den/de definerte målgruppen(e), og hva slags holdninger og atferd hos dem er det dere ønsker å utfordre?
  • Hvilke konvensjonelle/utdaterte/umoderne løsninger er det dette forretningskonseptet vil utfordre?
  • Hvilke ”dette-går-ikke-an holdninger” er det dere skal motbevise?

Change:

  • På hvilken måte vil deres løsning endre markedets oppfatning av produktets/tjenestens nytteverdi?
  • Hvordan vil endringer i produksjons-/tilvirkningsprosessen resultere i et bedre og mer unikt produkttilbud?
  • Hvilke tanker om distribusjonseffektivisering har dere?
  • Hvordan ser dere at bevisst merkevarebygging kan bidra til å endre kundenes oppfatning av unikitet og merverdi?
  • Vil prisbildet i bransjen påvirkes og være en konkurransefaktor?
  •  ”dette-går-ikke-an holdninger” er det dere skal motbevise?

Create:

  • Hvordan ser et vinnerselskap i denne bransjen/nisjen ut om 5 år?
  • Hvilken visjon har dere for selskapet?
  • Hvilke ambisjoner/mål mht omsetning og inntjening har dere for virksomheten? Er det utarbeidet utkast til investeringsbudsjett, driftsbudsjett og likviditetsbudsjett som vil sannsynliggjøre at målene er realistiske?
  • Hvordan ser dere for dere å finansiere forretningskonseptet?
  • Hva slags organisasjon og lederskap trenger selskapet for å nå sine mål?
  • Hvilken motivasjon, kompetanse og erfaring besitter gründerne/selskapet i dag som gjør målene troverdige?
  • Hvilke alliansepartnere/nettverk vil være viktige for å nå selskapets mål? Hvordan er relasjonene til disse i dag?
  • Hvilket trinn er dere på i utviklingen: en idé i hodet eller på et stykke papir? En utviklet prototype? Et produkt som har vekket interesse, dokumentert gjennom prøvesalg? Et kommersialisert produkt med en tydelig målgruppe og eksisterende etterspørsel?

Craft:

  • Hvordan vil produksjonsprosessen se ut, og hva vil den kreve av lokaliteter og utstyr? Hvordan vil denne positivt differensiere seg fra eksisterende prosesser i markedet?
  • Hvilke estetiske/designmessige fortrinn vil deres løsning ha sammenlignet med konkurrentene?
  • Hvilken type ny kompetanse eller tilleggskompetanse kreves, og hvor tilgjengelig er den?
  • Kan eksisterende distribusjonskanaler tas i bruk, eller bør/må nye distribusjonsløsninger designes?
  • På hvilken måte vil dette produktet/denne tjenesten forandre kundens liv til det bedre?

Care:

  • Hvilke kjerneverdier er det markedet vil oppleve at dette selskapet og dets produkter representerer?
  • Kan idéen eller konseptet beskyttes gjennom patentering eller varemerkeregistrering?
  • Hvilke trender og kundebehov er det dere har særskilt gode forutsetninger for å imøtekomme, på en slik måte at kundene opplever at dere bryr dere?
  • Hvilke positive miljømessige konsekvenser kan dere by på?
  • Hvorfor vil kundene opprettholde en langvarig kundeforhold og tenke gjenkjøp i relasjonen til dere?
  • Hvilke tanker har dere om betydningen av internmiljøet i selskapets utviklingsprosess?